چطور لوازم یدکی تقلبی و اصل تویوتا را تشخیص دهیم؟

لوازم یدکی تقلبی و اصل تویوتا

لوازم یدکی تقلبی و اصل تویوتا

بیشترین آسیبی که در تصادفات خیابانی به خودروها وارد می‌شود، شکستن چراغ‌ها و مه شکن‌ها و سپر است. خسارت‌های ناشی از این تصادفات عموماً با تعمیر درست می‌شود و ولی بعضاً به دلیل شدت ضربه نمی‌توان با تعمیر آن را برطرف کرد و ناگزیر باید آن‌ها را تعویض نمود.

این روزها قیمت لوازم یدکی تویوتا سر به فلک کشیده و به علاوه تشخیص قطعات یدکی اصل و تقلبی حتی برای متخصصین نیز به سختی ممکن است. در کنار تمامی این موارد قطعات یدکی کمی در دسترس مصرف کنندگان بوده و عملا بازار پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان نیست.

كيفيت قطعه و لوازم يدكی خودرو علاوه بر تاثير مستقيمي كه بر كاركرد و عمر مفيد خودرو دارد، در بعضي از موارد به طور مستقيم با امنيت جانی سرنشينان وسيله نقليه هم ارتباط دارد.

با وجود اهميت كيفيت قطعه و لوازم يدكی خودرو، وجود قطعات تقلبی و غير استاندارد در بازار قطعه كشور باعث شده است که برخي مصرف كنندگان به دلايل مختلف و بدون توجه به عواقب عمل خود به سراغ خريد اين گونه قطعات بروند.  در واقع  وجود رقابت ناسالم از طریق عرضه کالای با کیفیت پایین، قیمت های بدون تناسب و استفاده غیر قانونی از برندهای خوش نام، باعث مخدوش شدن ذهنیت مصرف کنندگان شده است. به دلیل ویژگیهای فنی خاص این محصولات، مصرف کننده یا به توصیه فروشنده، مارک را انتخاب می‌‌کند یا از برندهای معروف و به اصطلاح اصلی خریداری می‌نماید ولی  متاسفانه  بسیاری از افراد، به علت قيمت پايين‌تر و تبليغات غير واقعی از فروشندگان غيرمجاز خرید می کنند.

طبقه بندی قطعات یدکی استاندارد 

در مورد استاندارد قطعه در كشور، طبقه‌بندی ايمنی و فوق ايمنی بيانگر درجه اهميت قطعه يا مجموعه است و اين كه قطعه يا مجموعه، ايمنی است يا تزئينی، تغييری در لزوم استاندارد بودن آن ايجاد نمی‌كند.

در مورد چگونگی طبقه‌بندی استاندارد قطعه و مجموعه، استاندارد ملی كه براي همه‌ قطعات ايمنی و فوق ايمني وجود دارد، توسط موسسه استاندارد تعريف شده است، اما برخی قطعات هم هستند كه هنوز استاندارد ملی برای  آن‌ها تعريف نشده و با تاييد كارخانه سازنده و دريافت هلوگرام وارد بازار می‌شوند. نظارت بر فروش قطعات در بازار به عهده موسسه استاندارد نيست، موسسه استاندارد وظيفه تعريف استاندارد را دارد نه نظارت بر آن. نظارت بر فروش قطعه در بازار به عهده اتحاديه فروشندگان و دستگاه‌های نظارتی ديگر است، ولی به دليل پراكندگی و گستردگی زياد، گاهی امكان نظارت بر همه‌ فروشندگان وجود ندارد. تمام قطعات و مجموعه هايی كه در خودرو به كار می‌رود بايد استاندارد شوند، چون حتی اگر قطعات ايمن و فوق ايمن هم نباشند، استاندارد نبودن آن‌ها روی كاركرد مجموعه و خودرو تاثيرگذار است.

 نحوه ورود قطعات غير استاندارد به بازار 

اين قطعات يا از طريق قاچاق وارد كشور می‌شوند يا توسط توليدكنندگان غير مجاز توليد و به بازار عرضه می‌شوند. البته به شكل بسيار محدود گاهی پيش می‌آيد كه در گمرك يا آزمايشگاه‌های استاندارد هم تبانی هايی صورت می‌گيرد كه باعث ورود قطعات غير استاندارد به بازار می‌شود.

روش‌های تشخیص لوازم یدکی اصل

روش‌های مختلفی برای تشخیص قطعات یدکی تویوتا، اصلی از اجناس تقلبی و بی‌کیفیّت وجود دارند و در ادامه می‌توانید با تعدادی از این روش‌ها آشنا شوید.

  1. لمس قطعه
  2. نوع جوشکاری
  3. نوع پرچکاری
  4. نوشتار روی قطعه
  5. آلیاژ به کار رفته در قطعه
  6. به بسته‌بندی قطعات و لوازم یدکی توجّه نمایید
  7. به علامت استاندارد توجّه کنید
  8. از افراد کاربلد و ماهر برای تشخیص لوازم یدکی اصلی کمک بگیرید
  9. هولوگرام رسمی شرکت تولید کننده
  10. توجه به بارکد کالا

به بسته‌بندی قطعات و لوازم یدکی دقت کنید

بسته‌بندی قطعات اوّلین موردی است که می‌تواند به شما در تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی کمک نماید و شما با توجّه به آن می‌توانید قسمت عمده‌ای از مسیر انتخاب قطعه‌ی درست و مناسب برای خودروی خود را طی نمایید. قطعات یدکی اصلی معمولاً در بسته‌بندی‌های مناسبی به بازار عرضه می‌شوند و اطّلاعات دقیقی در رابطه با ویژگی‌های قطعه و یا آدرس شرکت سازنده بر روی جعبه‌ی آن‌ها وجود دارند.

به منظور مطمئن شدن از کیفیّت قطعه‌ی خریداری شده هیچگاه به سراغ قطعاتی نروید که پلمپ بسته‌بندی آن‌ها باز شده است زیرا در اکثر شرایط امکان تشخیص قطعات تقلبی از قطعات اصلی از روی ظاهر قطعات وجود ندارد و اطّلاع یافتن از کیفیّت قطعات در این شرایط به دانش تخصصی بالایی نیاز‌مند است. بنابراین، شما با خرید قطعاتی که بسته‌بندی ظاهری آن‌ها از نظر کیفیّت در سطح بهتر و مناسب‌تری قرار دارد می‌توانید گام‌های بلندی را در راستای خرید لوازم یدکی اصل بردارید.

به علامت استاندارد توجّه کنید

وجود علامت استاندارد یکی دیگر از دلایل اصل بودن لوازم یدکی خریداری شده می‌باشد و توجّه به این علامت می‌تواند به شما در انتخاب لوازم یدکی اصلی کمک نماید. لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیّت معمولاً فاقد نشان استاندارد می‌باشند و این نکته می‌تواند کمک بزرگی در هنگام خرید قطعات و لوازم جانبی خودرو تویوتا محسوب شود.

با این حال، باید به این مورد توجّه داشته باشید که وجود علامت استاندارد دلیلی قطعی بر باکیفیّت بودن لوازم یدکی نمی‌باشد و در بسیاری از موارد برند‌های بی‌کیفیّت داخلی تنها با رعایت تعدادی از دستور العمل‌های سازمان استاندارد موفّق به دریافت این نشان می‌شوند و حتّی مشاهده شده است که شرکت سازنده قطعات با پرداخت پول و از طریق روش‌های غیر قانونی و غیر منصفانه موفّق به کسب این نشان شده است.

بنابراین، عدم وجود این نشان دلیلی قطعی بر بی‌کیفیّت و بی اعتبار بودن قطعات خودرو محسوب می‌شود ولی وجود آن نیز نمی‌تواند نشانگر بالا بودن کیفیّت لوازم یدکی خودرو باشد و باید موارد دیگری نیز برای اطمینان بیشتر در نظر گرفته شوند.

از افراد کاربلد و ماهر برای تشخیص لوازم یدکی اصلی کمک بگیرید

در برخی از موارد مشاهده شده است که امکان تشخیص قطعات یدکی اصلی از قطعات نامرغوب و بی‌کیفیّت با در نظر گرفتن موارد فوق وجود ندارد زیرا شرکت‌هایی که در زمینه‌ی ساخت چنین قطعاتی فعّالیت دارند از روش‌های تشخیصی عنوان شده آگاهی دارند و با رعایت آن‌ها موفّق به فروش قطعات و تولیدات خود می‌شوند.

در این مواقع بهتر است که قطعات یدکی مورد نیاز خود را با کمک افراد آگاه و متخصص خریداری نمایید تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید. متخصصین خودرو می‌توانند با بررسی دقیق قطعات از سطح کیفی آن‌ها مطّلع شوند و پیچیدگی‌های این فرایند را کاهش دهند. لوازم یدکی بی‌کیفیت معمولاً از نظر آلیاژ‌های استفاده شده در فرایند ساخت، نوع جوش به کار رفته، رنگ قطعات و … تفاوت‌هایی را با لوازم یدکی اصل تویوتا دارند و توجّه به این موارد می‌تواند مشکل گشا باشد.

با این حال، تشخیص این موارد نیازمند برخورداری از دانش تخصصی در زمینه‌ی خودرو و لوازم یدکی آن می‌باشد و تشخیص کیفیّت قطعات با استفاده از این روش گاهاً به سال‌ها تجربه در این زمینه نیازمند است.

لوازم یدکی اصل را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید

لوازم یدکی با کیفیّت و اصلی معمولاً توسّط عاملین فروش و یا نمایندگی‌های معتبر به بازار عرضه می‌شوند و این قطعات معمولاً دارای شناسنامه‌ی کالا و اطّلاعات دقیق سازنده قطعه هستند و شما با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر در زمینه‌ی فروش لوازم یدکی می‌توانید به محصولات بهترین برند‌های بازار دسترسی داشته باشید و نیاز‌های خود را برطرف نمایید.

واقعیت تلخی که در رابطه با لوازم یدکی خودرو در ایران وجود دارد این مورد است که تمامی فروشندگان از کیفیّت قطعه‌ای که به مشتریان و خریداران ارائه می‌دهند، آگاهی دارند ولی معمولاً این اطّلاعات را به مشتریان ارائه نمی‌دهند و قطعه‌ای را بر اساس بودجه‌ی خریداران به آن‌ها پیشنهاد می‌‌نمایند و از آن‌جایی که صاحبان خودرو قصد دارند تا تعمیر اتومبیل خود را با کم‌ترین هزینه انجام دهند، این مسئله موجب بوجود آمدن مشکلات بعدی برای آن‌ها می‌شود.

 به مارک سازنده قطعات یدکی تویوتا و قطعات تویوتا توجه کنید

هیچ شرکت معتبری محصولات خود را بدون مارک تجاری خاص و یا مارک رسمی خود روانه بازار نمی کند ، زیرا وجود یک برند علاوه بر جذب مشتری را می توان تبلیغات این شرکت دانست. توجه داشته باشید که قطعات یدکی تویوتا و قطعات قاچاق تویوتا معمولاً بدون هیچگونه نام و نشانی در بازار توزیع می شود ، بنابراین علاوه بر مارک استاندارد ملی ، برند سازنده روش دیگری برای تمیز کردن لوازم یدکی اصلی تویوتا و قطعات جعلی تویوتا است. (قطعات اصلی تویوتا لوازم یدکی تویوتا)

به سراغ قطعات یدکی ارزان قیمت نروید!

قطعات یدکی تقلبی معمولاً از قیمت کم‌تری نسبت به مدل‌های اصلی برخوردار هستند و این مسئله موجب شده است تا بسیاری از خریداران با وجود خطرات استفاده از قطعات تقلبی، همچنان از این لوازم و قطعات برای تعمیر خودروی خود استفاده نمایند.

با این حال، چنانچه خرید لوازم یدکی اصل تنها اولویّت‌ شما می‌باشد، بهتر است که در دوراهی خرید قطعات ارزان‌تر و گران‌تر همواره به سراغ قطعات گران‌تر بروید تا ریسک خرید قطعات بی‌کیفیّت را کاهش دهید. اگرچه این روش از ضریب اطمینان بالایی برخوردار نیست ولی استفاده از آن می‌تواند مشکلات شما را تا حدودی کاهش دهد و خیال شما را از کیفیّت قطعه راحت نماید.

لوازم یدکی اصل معمولاً دارای هولوگرام لیزری و گارانتی می‌باشند

هولوگرام‌های لیزری روشی نوظهور برای پلمپ قطعات می‌باشند و امکان باز شدن بسته‌بندی قطعه قبل از استفاده از آن را از بین می‌برند. این هولوگرام‌ها معمولاً بر روی درب جعبه قرار می‌گیرند و در صورت مخدوش شدن آن‌ها می‌توان متوجّه باز شدن بسته‌بندی قطعه شد و از خرید آن خودداری کرد.

با این حال، امروزه روش‌هایی برای تولید انبوه و ارزان‌ این هولوگرام‌ها بوجود آمده‌اند و از آن‌جایی که استفاده از آن‌ها موجب زیبایی و جذّابیت بیشتر جعبه‌ی قطعات می‌شود، امروزه کم‌تر محصولی را می‌توان یافت که فاقد هولوگرام باشد. همچنین، باید به این نکته توجّه داشته باشید که لوازم یدکی اصل معمولاً دارای گارانتی معتبر هستند و خرید قطعات دارای کارت گارانتی می‌تواند ضریب اطمینان این فرایند را به میزان قابل توجّهی افزایش دهد.

در کل، قرار گرفتن این دو ویژگی در کنار یکدیگر و توجّه به آن‌ها می‌تواند خطر خرید لوازم یدکی تقلبی را به میزان فراوانی کاهش دهد و اطّلاعات بسیاری را در رابطه با میزان اعتبار شرکت سازنده فراهم نماید.

از تجربه‌ی صاحبان خودرو برای تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی استفاده نمایید

ممکن است کسانی را بشناسید که خودروی مشابهی با خودروی شما را خریداری کرده باشند و باید توجّه داشته باشید که این افراد می‌توانند منبع بسیار مناسبی برای کسب اطّلاعات دقیق و درست در رابطه با قطعات یدکی باشند. صاحبان خودروها به مرور زمان و با آزمون و خطا اطّلاعات خود را در رابطه با قطعات و لوازم یدکی خودرو افزایش می‌دهند و چنانچه شما در این زمینه اطّلاعاتی را در اختیار نداشته باشید می‌توانید از این افراد برای خرید لوازم یدکی اصل کمک بگیرید تا دیگر نیازی را به آزمون و خطا نداشته باشید.

همچنین، بسیاری از تعمیرگاه‌های خودرو نیز مشاوره‌ا‌ی منصفانه‌ای را به مشتریان خود در این رابطه ارائه می‌دهند و شما با مراجعه به این تعمیرگاه‌ها می‌توانید بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را برطرف نمایید و در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنید.

آیا روش‌ دیگری برای اطمینان از کیفیّت قطعات خودرو وجود دارد؟

بله، استفاده از اینترنت برای جستجوی برند‌های معتبر قطعات خودرو روشی مناسب برای اطمینان از کیفیّت قطعات می‌باشد و شما با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید اطّلاعات جامع و مفیدی را در رابطه با خرید لوازم یدکی اصل بدست آورید.

برند‌ها و شرکت‌های سازنده‌ی قطعات یدکی باکیفیّت معمولاً دارای سایت‌های معتبر و بروز در رابطه با قطعات تولیدی خود هستند و شما با مراجعه به این سایت‌ها اطّلاعات مفیدی را در رابطه با قطعات یدکی مورد نظر خود کسب خواهید کرد و می‌توانید از اطّلاعات موجود در این سایت‌ها برای خرید قطعات یدکی اصل کمک بگیرید.

در کل، خرید لوازم یدکی دارای ریزه‌کاری‌های فنّی بسیاری است و توجّه به موارد ذکر شده می‌تواند شما را در تشخیص قطعات مناسب یاری نماید و کمک بزرگی در این زمینه محسوب شود.

سخن پایانی

خرید لوازم یدکی اصل تویوتا یکی از فرآیندهای بسیار سخت و پیچیده ای محسوب می‌شود وقتی اگر بخواهید برای خود خرید کنید، و به جرات می‌توان گفت بیشتر افراد جنس اصل را از فیک نشخیص نمی‌دهند و همین امر باعث بروز مشکلاتی برایشان می‌شود.

در بازار، خرید و فروش قطعات یدکی باکیفیت و اصل زیادی موجود است که اگر تا انتها مقاله مارا مطالعه کرده باشید حتما می‌توانید بهترین خرید را در لوازم یدکی تویوتا داشته باشید تا با مشکلاتی در این زمینه مواجه نشوید.